این کتاب راهنما بر اساس مطالعۀ گزارشها و نامههای داوری از ویراستاران مجله در مورد دلایل رد مقالات نوشتهشده توسط پژوهشگران غیربومی ناشی از مشکلات مرتبط با استفاده از کاربرد، سبک و گرامر زبان انگلیسی است. این کتاب بر خطاهای مرتبط با زبان انگلیسی حدود 5000 مقالۀ نوشتهشده توسط نویسندگان غیربومی، 500 چکیده توسط دانشجویان PhD، و بیش از 1000 ساعت تدریس به پژوهشگران در مورد چگونگی نوشتن و ارائه مقالات پژوهشی معطوف شده است.
«انگلیسی برای پژوهش آکادمیک: گرامر، کاربرد و سبک» جنبههایی از کاربرد زبان انگلیسی را پوشش میدهد که معمولاً منجر به بروز مشکل برای پژوهشگران میشود: حروف تعریف (the ،a/an)، اسامی غیرقابل شمارش، زمانهای فعل (مانند حال ساده، گذشتۀ ساده، حال کامل)، افعال معین، حالت معلوم در برابر مجهول، جملهوارههای نسبی، مصدر در برابر حالت ingدار، حالت مالکیت، رشتههایی از اسامی، کلمات ارتباطدهنده (مانند in addition ،moreover)، کمیتسنجها (مانند each در برابر every)، ترتیب کلمه، حروف اضافه، اختصارات، مخففها، اعداد و واحدهای اندازهگیری، نشانهگذاری، و هجی. به دلیل تمرکز روی خطاهای مخصوصی که بهطور مکرر در مقالات نوشتهشده توسط نویسندگان غیربومی رخ میدهد، لذا این کتاب یک راهنمای مطالعاتی ایدهآل برای استفاده در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی است.